Misstänkt struplockinflammation...

...ja vad säger man?!Max -han har varit med om detmesta...som jag skrev så har han ju varit extremt slemmig å harklig i halsen denna vecka. När vi kom hem från Högbo så frös han jättemkt,å bäddade ner sej i min säng-detta gör han INTE om han inte är sjuk. Han sa att han hade väldigt ont i halsen så jag tog fram ficklampan å lyste Max i halsen....höll på att få en chock ska ni veta! När ungen räcker ut tungan å säger AAAAAA så kommer det upp en "grej" längst bak i gommen...ser ut som en ödletunga...va faaan!Ropar på Per men håller mej skapligt lugn för Max...Per undrar såklart åxå vad det är?! Samtidigt får Max feber,jag ringer FLJ,vi får en tid. Uppe på sjh. så kollar dr. halsen på Max å utbrister "Ja faan du!!".VAD är det? Struphuvudet är det som sticker upp i halsjäveln på ungen!! Dr. tar febern på Max-39.8 gr.Dr. vill att vi åker in till Gävle,så en ÖNH-dr. får kolla på hnm.Han skriver remiss fort.Max grinar å vill inte in till Gävle,han har ju varit där X antal ggr å vet hur tråkigt det är,dessutom är han rädd för att bli petad i halsen och att ta blodprov,han HATAR att vänta-stackarn!Jag börjar få känslan av att jag inte kan kontrollera mej själv-VET att dr. misstänker epiglottit (struplockinflammation) som är VÄLDIGT allvarligt...skärper till mej så gott det går. Vi far in till Gävle,å jag sms:ar mamma & pappa. Kommer in till akuten där är det MASSOR av folk,Max börjar bli andningspåverkad...säger till i receptionen...där det f.ö. sitter världens surpuppa...herregud vart hittar dom allt folk?! Vi får komma in till en sjuksköterska på engång som håller stenhård koll på Max varje andetag han tar.Drar in en blodtrycksmaskin + en sån man mäter syre med på fingret.Max grinar å är livrädd å frågar om dom ska stoppa ner ngt i halsen...plutten.Dr. från ÖNH kommer inspringandes med en stor jävla väska i handen.Blt & syret i blodet var bra tror jag för han sa inget om det. Vi fick berätta Max "halshistoria" från det han var bebis, om all krupp å astma å fan allt....han började med att lysa i halsen å konstaterade (han åxå) att det ÄR struphuvudet som man ser.Men han sa åxå att det ser ljust å fint ut...aha?! Sen berättar han att han vill kolla med en fiberoptikkamera i halsen på Max....not najs!Han tar fram kameran å Max får hålla i den å svänga med den lilla slangen å kolla i kameran på den.Max grinar å vill INTE...jag lyckas övertala Max...förklarar att dr. ska INTE stoppa NER den i halen på hnm utan bara KOLLA ner i halsen från gommen.Dr. skyndar sej in med slangjäkeln...Max hulkar flera ggr...ut med kameran..in med den igen...nu är det KLART!Max grinar förtvivlat..men dr. konstaterar att det är INTE struplockinflammation,utan kruppen som gör sej på mind + en infektion i kroppen som orsakat febern å ont i halsen.Men jag berättar att "grejen" i halsen har ju inte varit där förr...men han påstod att struphuvudet KAN komma upp vid vissa infektioner om barnet gapar väldigt stort å spänner käkarna lixom....hmmm...jaha! OM det hade varit struplockinfl. så hade struphuvudet varit rött å svullet som ett hallon sa han.DESSUTOM så är Max (alla barn födda efter 1994) vaccinerad mot just struplockinflammation.Han berömde Max å sa att han hade varit hans modigaste patient i dag.... jättebra dr. Han sa åxå att Max ÄR trång i halsen å att det kommer att växa bort på hnm...jooo vi har fått höra det sen han var bebis....å vi väntar ännu... När vi klev ut från akuten så brast det för mej...jag grinade å Max grinade...oj oj oj...vad vi var glada att han inte var så sjuk som vi/dom hade befarat. Ringde mamma & pappa direkt. Dr. ordinerade vila,alvedon och film för Max i morron å ev. på måndag! När vi kom hem fick lillprinsen beröm från oss så han höll på att spricka."Tyckte ni att jag var SÅ duktig?!",sa han. Nu är han nerbäddad i våran säng,ätit lite har han åxå gjort,alvedon är tagen åxå. Just ja...jag frågade (jag är ju VÄLDIGT frågvis till dr....) om vi behövde oroa oss att det kan BLI struplockinfl.,men han sa att vi (läs :jag) behövde inte tänka på det mera...måste väl lita på det antar jag...får se om det är krupp i morronbitti..misstänker det...isf får vi åka upp igen å få behandling då. Oj vilken dag....gick ner 5 kg av oro tror jag...älskar min familj!

Kommentarer
Postat av: Loo

Har precis tappat min kamera!

Har du några tips på vad för kamera man ska köpa nu?

2009-01-10 @ 20:36:07
URL: http://loem.blogg.se/
Postat av: H *

- krya på honom.

2009-01-10 @ 20:39:49
URL: http://merei.blogg.se/
Postat av: Ang1e

Men oj..Vilken jobbig dag ni haft! Hoppas Max blir bättre snart! Kram

2009-01-10 @ 23:17:24
URL: http://angelica0lsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0